
De Duitse consumenten kochten het afgelopen jaar voor 400 miljoen euro aan fairtrade producten, 18% meer dan in 2010. Daarmee is 2011 het achtste jaar op rij waarin fairtrade groeide in Duitsland. De totale omzet, die behaald werd met fairtrade producten, is sinds 2002 verachtvoudigd.
Zo werd er het afgelopen jaar in Duitsland 8.800 ton fairtrade koffie verkocht, 22% meer dan in 2010. Het marktaandeel in dit segment ligt op zo’n 2%. De verkoop van fairtrade bananen steeg met 59% naar 11.862 ton. Dat komt overeen met een marktaandeel van 2,1%. Ook fairtrade bloemen werden veel verkocht. De Duitsers gaven hier 30 miljoen euro aan uit.
Het afgelopen jaar kwamen er 172 nieuwe fairtrade producten op de Duitse markt. Momenteel bieden hier 200 licentienemers zo’n 2.000 fairtrade producten aan. Producten met het fairtrade-keurmerk zijn bij zo’n 36.000 zaken verkrijgbaar.
vr, apr 27, 2012
Economie en Ondernemen, Politiek en Samenleving, Wetenschap en Natuur