RSS

Domino-effect onder A-merken: steeds meer bedrijven stappen van de plofkip af

Bilderberg en Fletcher hotels, koffieketen Doppio Espresso, broodjesspecialisten Qizini en Sanday’s, en dieetbedrijf Weight Watchers beloven vanaf komend jaar geen plofkip meer te gebruiken. Zij stappen geheel over op kip met minimaal 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Hiermee scharen deze bedrijven zich in het rijtje van Unilever, Struik, Olvarit en andere A-merken, ziekenhuizen en bedrijfskantines.

Wakker Dier is blij met de stap: “Bedrijven die zeggen dat ze kwaliteit belangrijk vinden, kunnen het simpelweg niet maken om hun klanten nog kreupele plofkip voor te schotelen.”

In 6 weken tijd wordt een klein geel kuiken van 50 gram vetgemest tot een vleeshomp van ruim 2 kilo. Wakker Dier dringt er bij bekende merken op aan om aan dit dierenleed een einde te maken. Dat kan door geen plofkip meer te verwerken in maaltijden, broodjes of andere producten waar kippenvlees in zit en helemaal over te schakelen op minimaal 1 ster van het Beter Leven kenmerk. Zes bekende merken hebben recent besloten deze overstap te maken.

Hun beloftes op rij:

  • Bilderberg serveert ook al biologisch vlees, maar zorgt er per 1 januari 2015 voor dat er helemaal geen plofkip meer de Bilderberg hotels en restaurants bereikt. Bilderberg gebruikt vanaf die datum minimaal 1 ster Beter Leven kip.
  • De hotels van Fletcher zullen in 2015 geheel plofkip-vrij worden. Al het kippenvlees dat door Fletcher wordt geserveerd groeit op volgens de normen van 1 Beter Leven ster, of beter.
  • Alle broodjes kipfilet die Doppio Espresso in haar 23 vestigingen verkoopt, bevatten vanaf 1 januari 2015 kip met 1 Beter Leven ster.
  • Qizini heeft een breed assortiment broodjes en wraps ‘to go’. Naast de ‘Beter Leven-lijn’ van Qizini met 3 sterren, schakelt het bedrijf voor haar overige producten in het eerste kwartaal van 2015 over op kip met minimaal 1 Beter Leven ster. Met een sticker op de verpakking wordt de overstap voor de consument duidelijk zichtbaar gemaakt.
  • Sanday’s verkoopt al kipbroodjes met één, twee en drie Beter Leven sterren, maar uiterlijk 1 april 2015 zal Sanday’s ook de laatste broodjes met plofkip vervangen door kip die leefde volgens de welzijnsnormen van 1 Beter Leven ster.
  • De Weight Watchers kipfilet, verkrijgbaar bij Albert Heijn, is vanaf 1 januari 2016 van kip met 1 Beter Leven ster. Het bedrijf zal dit via haar website bekend maken aan de consument.

Half miljard plofkippen lijden in Nederland
Nederland slacht jaarlijks een half miljard plofkippen. De uit de kluiten gewassen kuikens hebben minimale leefruimte: met 21 kippen op een vierkante meter. Dat is minder dan een A4-tje per kip. Ze verblijven in dichte stallen en zitten dag en nacht in hun eigen poep. Het meest kenmerkende aan de plofkip is de ongelimiteerde groeisnelheid: al binnen 41 dagen behalen ze hun slachtgewicht. Door deze absurd snelle groei worden de dieren ziek en lijden pijn. Miljoenen kuikens sterven nog voordat ze de slachtleeftijd hebben bereikt. Om zoveel mogelijk kuikens de slachtleeftijd wel te laten halen, wordt er veel antibiotica gebruikt. En als ze dan na een lijdensweg van anderhalve maand geslacht worden, gaat dit er zo ruw aan toe dat veel dieren botbreuken en kneuzingen oplopen.
Kip met en zonder keurmerk

Sinds 2012 voert Wakker Dier campagne tegen de plofkip. En met resultaat: steeds meer bekende merken stappen af van plofkip en kopen kip in met minimaal 1 ster van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming. Een aantal van deze bedrijven gebruikt ook al vlees met twee of drie sterren.

Supermarkten blijven achter bij deze ontwikkeling. Zij kiezen als verbeterslag voor een kip die qua welzijn tussen de plofkip en kip met 1 Beter Leven ster inzit. En dat is nog te weinig. Wakker Dier en de Dierenbescherming vinden dat 1 Beter Leven ster de nieuwe minimumnorm moet worden in Nederland.
Kijk hier welke bedrijven plofkip-vrij zijn, of beloofd hebben om goede stappen te zetten.

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

, ,