RSS

Verkoop Fairtrade koffie stijgt fors dankzij supermarkten

Nederlanders kochten vorig jaar flink meer Fairtrade-koffie. De verkoop van koffie met het keurmerk van de Stichting Max Havelaar is met 28 procent gestegen. Dit komt neer op een totaal volume van 5,2 miljoen kilo, oftewel 2 miljoen kopjes Fairtrade-koffie per dag.

Beschikbaarheid
De toename komt voornamelijk doordat de koffie met het Fairtrade-logo sinds eind 2012 ook bij supermarktketens Plus en Deen in de schappen is komen te liggen. Als gevolg van deze toename ontvingen koffiecoöperaties € 2,8 miljoen ontwikkelingspremie bovenop de koffieprijs.

In totaal werd er vorig jaar voor 197 miljoen euro aan Fairtrade-producten verkocht, 5 procent meer dan in 2012. Boerenorganisaties in ontwikkelingslanden die werken met Fairtrade ontvingen daarvoor ruim 5,4 miljoen euro aan ontwikkelingspremie bovenop de marktprijs.

Boerenorganisaties meer onder Fairtrade voorwaarden laten verkopen
De groei van de premie betekent dat boerenorganisaties meer ruimte hebben om te investeren in vooruitgang. Onderzoek naar de effectiviteit van Fairtrade laat zien dat veel organisaties opbloeien. Het laat ook zien dat er boerenorganisaties zijn waar de uitdagingen groot zijn. Een voorbeeld is Ivoorkust, waar cacaoboeren nieuwe coöperaties zijn gestart. Deze boeren willen hun cacao graag onder Fairtrade voorwaarden verkopen want in zo’n opstartfase is het van belang dat er voldoende financiële middelen en langdurige handelsrelaties zijn zodat een sterke basis gelegd kan worden.

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

, , ,