RSS

Elektrische testrit voor 1200 Rotterdammers

Minstens 1200 keer. Zo vaak gaan ze het samen doen komend jaar: full electric. Tien Rotterdamse Testrijders verhuren hun gloednieuwe Nissan LEAF aan minstens 1200 stadgenoten. Daarmee wordt dit experiment de grootste Rotterdamse elektrische testrit ooit.

De Rotterdamse wethouder Alexandra van Huffelen reikt vandaag de autosleutels uit aan de tien Testrijders die staan voor de eerste opdracht: in 20 minuten tijd zoveel mogelijk Rotterdammers in de eigen e-auto krijgen. De testrijdersactie is onderdeel van Project A15, de campagne van Natuur & Milieu en Milieudefensie om elektrisch rijden op schone stroom te stimuleren.

Maximaal delen
Autodelen is in. Uit onderzoek blijkt dat een kwart van de rijbewijsbezitters open staat voor rijden in een deelauto. Voor het eerst gaan autodelers onderling de strijd aan wie de auto het vaakst weet te verhuren. ‘Het mes snijdt aan twee kanten,’ zegt Jeroen Prinsen, een van de testrijders. ‘Mijn stadgenoten kunnen op een makkelijke manier elektrisch rijden uitproberen en tegelijkertijd rijd ik in mijn volledig elektrische leaseauto (bijna) gratis.’

Concurrentie
De testrijders bepalen zelf de verhuurprijs van hun auto. Onderlinge concurrentie leidt tot een aantrekkelijke prijs. Geïnteresseerde huurders vinden de tien testrijders en de locaties van de auto’s op projecta15.nl. De huurder kiest een testrijder, reserveert via de button bij SnappCar en rijden maar.

Volg de testrijders
Vind ik snel genoeg een laadpaal? Haal ik met mijn accu meer dan 100 km? Vind ik het echt prima dat iemand anders in mijn auto rijdt? De tien Testrijders delen hun ervaringen met elektrisch rijden en autodelen via blogs, twitter en facebook.

Elektrisch is verslavend
Mensen die elektrisch rijden hebben geproefd, zijn snel verslaafd. 80% die overgestapt is op elektrisch rijden wil niet anders meer, zo wijst onderzoek uit Engeland onder 350 overstappers uit. ‘Tanken’ is goedkoop, het rijden is stil, schoon en ook nog eens plezierig.

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

,