RSS

Iedereen profiteert van succes fairtrade

De klant, de boeren en PLUS profiteren van het succes van fairtrade banaan, zegt Arie van Doesburg, unitmanager Vers bij de supermarktketen.

Van 25 oktober tot en met 4 november 2012 is het Fairtrade Week. Bij PLUS Retail staat Fairtrade echter het hele jaar door in het schap. Van alle retailers gaat volgens Stichting Max Havelaar bij PLUS het grootste aantal Fairtrade producten over de kassaband.

Fairtrade premie
Dankzij de verkoop van fairtrade bananen bij PLUS heeft de Colombiaanse coöperatie Unibad vorig jaar een half miljoen dollar kunnen investeren in productiviteitsverbeteringen, onderwijs, gezondheidzorg en infrastructuur. Dit dankzij de premie van 1 dollar die PLUS uitkeert voor iedere doos fairtrade bananen die de het afneemt.

“Iedereen profiteert van dat succes. De consument krijgt voor dezelfde prijs een feelgood banaan. Wij nemen genoegen met minder winst, want de fairtrade premie voor de boeren wordt niet doorberekend. Dat maken we echter goed door een hogere afzet. De boeren in Colombia krijgen naast een eerlijke prijs ook 1 dollar premie per doos. Vorig jaar hebben we zo’n 500 duizend dozen omgezet”, aldus Van Doesburg.

Breed Fairtrade assortiment
In 2010 begint PLUS als eerste supermarkt met de verkoop van uitsluitend Fairtrade bananen. Al snel volgen de ananassen, de gehele lijn met huismerk thee, een witte en rode huiswijn en de peulvruchten. Recent wordt daar het gehele huismerk koffie assortiment aan toegevoegd evenals alle huismerk chocoladerepen. Met dit brede Fairtrade assortiment verkoopt PLUS volgens Stichting Max Havelaar jaarlijks de meeste Fairtrade gecertificeerde producten in Nederland. Dit hoge aantal wordt voornamelijk veroorzaakt door de volledige overstap op Fairtrade bananen. Dit is immers een van de meest verkochte versproducten in de supermarkt.

Eerlijke wereld
Door het brede Fairtrade assortiment kunnen klanten bij PLUS op een eenvoudige manier verantwoorde producten in huis halen, zonder dat het extra moeite of geld kost. Commercieel directeur Eric Leebeek: “Natuurlijk willen we de keuze voor de klant niet moeilijker maken, daarom neemt PLUS het prijsverschil voor haar rekening. Dit betekent dat de klant een eerlijk product krijgt voor dezelfde prijs en de boer een eerlijke prijs voor zijn product. Zo maken we de wereld samen een beetje beter.”

Verantwoord ondernemen
Ook op andere manieren neemt PLUS haar verantwoordelijkheid op het gebied van verantwoord ondernemen. Een verantwoorde herkomst van de producten, maatschappelijke betrokkenheid, gezondheid, het milieu en ook duurzaamheid spelen een grote rol in de bedrijfsvoering en het assortiment. Zo beschikt PLUS ook over een zeer groot assortiment biologische producten en is op basis daarvan door Milieudefensie van 2006 tot en met 2011 zes achtereenvolgende jaren uitgeroepen tot ‘Beste biologische supermarkt’.

De PLUS Fairtrade feiten op een rij

  • Sinds begin 2010 verkoopt PLUS als eerste supermarkt in Nederland uitsluitend nog Fairtrade bananen.
  • Sinds april 2011 is het gehele thee assortiment van PLUS Huismerk en PLUS appétit Fairtrade.
  • Sinds juli 2011 verkoopt PLUS als eerste supermarkt van Nederland uitsluitend nog Fairtrade ananassen.
  • Eind juli 2011 heeft PLUS als eerste service supermarkt van Nederland haar eigen Fairtrade huiswijn geïntroduceerd.
  • Sinds november 2011 zijn alle PLUS peulen, haricots verts en sugar snaps Fairtrade.
  • Sinds medio augustus 2012 is het gehele koffie assortiment van PLUS Huismerk Fairtrade.
  • Sinds begin september 2012 zijn alle chocoladerepen onder PLUS Huismerk Fairtrade.
  • Van alle retailers verkoopt PLUS het grootste aantal Fairtrade producten van Nederland.

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

, , ,

Reageer op dit bericht

Wil je weten hoe je een eigen afbeelding naast je reacties kan krijgen?