RSS

Apple, clean my cloud!

Actievoerders van Greenpeace verrasten gisteren medewerkers en klanten van de Apple Store in Amsterdam. Ze lieten in de onlangs geopende winkel honderden zwarte ballonnen op die een donkere schaduw werpen op het witte interieur. Die donkere ‘wolk’ symboliseert de vervuiling die Apple veroorzaakt door zijn datacentra voor het overgrote deel op vervuilende kolenstroom te laten draaien.

Greenpeace voert sinds vorige week campagne  om het bekende elektronicamerk aan de duurzame energie te krijgen. Apple is een innovatief merk dat ooit als eerste het gebruik van enkele schadelijke gifstoffen uitbande. Recent onderzoek van Greenpeace wijst echter uit dat Apple het niet op alle vlakken even goed doet.

Met gadgets van Apple kun je waar je ook bent muziek, foto’s en andere gegevens delen. Aan het uitwisselen van bestanden tussen een iPhone en iPad komt geen kabeltje of USB-stick meer te pas. Al die data wordt verstuurd via de iCloud, een groot netwerk van computerservers. Helaas draait het overgrote deel van de datacentra van Apple op stroom die rechtstreeks afkomstig is uit vervuilende kolencentrales. Net als de datacentra van Microsoft en Amazon trouwens.

‘Cloud computing’ is de toekomst. We versturen e-mails via Gmail en ontmoeten vrienden op Facebook: allemaal handelingen die niet plaatsvinden op de harde schijf van onze computer, maar in de ‘cloud’. Dit kan een manier zijn om energie te besparen. Door thuis te werken, vermijden we bijvoorbeeld ellenlange files. Maar er is ook een keerzijde. Wereldwijd verbruiken datacentra nu al 2 procent van alle beschikbare elektriciteit. En naar verwachting zal de digitale wereld in 2020 44 keer zo groot zijn als nu.

Apple staat bekend als een vooruitstrevend bedrijf, qua design én qua milieubeleid. Als eerste grote elektronicaconcern weerde het zeer schadelijke gifstoffen uit zijn gadgets. Maar terwijl IT-bedrijven als Google en Facebook investeren in wind- en zonne-energie, kiest Apple voor kolenstroom. Meer daarover lees je in ons Engelstalige rapport How Clean is your Cloud?’ of in de Nederlandstalige samenvatting.

Greenpeace spoort Apple aan om het motto ‘Think Different’ recht te doen en over te stappen op schone energie.

Het zijn juist de grote IT-bedrijven zijn die een boost kunnen geven aan de transitie naar een schone energievoorziening. Doe mee met de internationale campagne van Greenpeace en vraag Apple te kiezen voor schone energie:Apple, clean my cloud!’

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

, , ,

Reageer op dit bericht

Wil je weten hoe je een eigen afbeelding naast je reacties kan krijgen?