
Guy Laliberté, de oprichter van Cirque de Soleil, entertainde in de jaren tachtig van vorige eeuw als straatartiest mensen met een accordeon en een act waarbij hij vuur spuwde. Drie decennia later is zijn Cirque du Soleil een miljardenbusiness, met 5.000 werknemers, waaronder 1.500 artiesten.
In Fortune magazine heeft hij drie adviezen voor startende ondernemers:
1. Vertrouw op de jongeren
Jonge mensen kunnen zo veel bijdragen, maar generatie na generatie trachten zij die aan de macht zijn die macht te beschermen, eerder dan anderen te leren hoe ze macht kunnen vergaren. Ik had al vroeg voor mezelf uitgemaakt dat indien ik ooit succesvol zou worden, ik op de jeugd zou vertrouwen.
2. Bouw liefdadigheid in je businessmodel in
Er komen steeds meer producten op de markt die velen zich door de groeiende inkomensongelijkheid niet kunnen veroorloven. We moeten mensen helpen die niet over de economische stabiliteit beschikken om te groeien. Doen we dat niet dan zullen er op een dag nog weinigen kunnen kopen wat we maken. Een percentage van onze omzet is altijd al voorbehouden geweest aan liefdadigheid.
3. Maak actief deel uit van de gemeenschap waar je je zaken doet
Wij bouwden ons hoofdkantoor in een van de armste wijken van Montréal. We kweken zelf fruit en groenten die we in onze keuken gebruiken en geven ook veel weg, in plaats van een omheining te bouwen. De overheid kan onmogelijk alles doen. De zakenwereld vormt het cement van de wereldeconomie. (Via)
wo, nov 9, 2011
Economie en Ondernemen