Exoplaneten gevonden met een tegengestelde omloopbaan

wo, apr 14, 2010

Wetenschap en Natuur

Exoplaneten gevonden met een tegengestelde omloopbaan

GLASGOW (ANP) – Europese astronomen hebben ontdekt dat zes planeten in een ander sterrenstelsel zich volkomen onverwacht gedragen. Ze draaien ,,de verkeerde kant op” om hun ster heen. De omloopbaan is precies tegengesteld aan de richting waarin de ster om zijn eigen as draait. Zoiets was nog niet eerder waargenomen.

De bevindingen van de sterrenkundigen zijn dinsdag gepresenteerd op een astronomiecongres in het Schotse Glasgow. Een van de onderzoekers noemt de ontdekking een ‘bom’ op het terrein van de zogeheten exoplaneten.

Planeten ontstaan vermoedelijk in een schijf van gas en stof rond een jonge ster. De schijf draait rond de ster in dezelfde richting waarin de ster om zijn eigen as draait. Daarom was tot op heden altijd aangenomen dat ook de planeten in die richting zouden draaien, zoals bijvoorbeeld in ons zonnestelsel gebeurt.

De onderzoekers vermoeden dat de opvallende planeten zijn gevormd doordat twee sterren tegelijk op een stofschijf hebben ingewerkt. Ze noemen dit ,,touwtrekken met zwaartekracht”. Pas later zou de exoplaneet in de greep van een van de sterren zijn gekomen.

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

,

Reacties

1. MOhamed:

dit zijn bewijzen waar de koran al lang mee is gekomen!

Reageer op dit bericht

Wil je weten hoe je een eigen afbeelding naast je reacties kan krijgen?