RSS

Facebook, Coca-Cola en Medische Hulp in Afrika

Facebook, Coca-Cola en Medische Hulp in Afrika

Hoe kan het dat medicijnen wereldwijd nog altijd niet goed worden gedistribueerd, terwijl een flesje cola op iedere straathoek te krijgen is, dacht de Britse ontwikkelingswerker Simon Berry. Dat bracht hem op een idee: een middel tegen uitdroging (ORS) verspreiden via het distributiekanaal van Coca Cola. Bij diarree en braken is de kans op uitdroging groot, terwijl in ontwikkelingslanden vaak geen rehydratatiemiddel verkrijgbaar is.

In eerste instantie kreeg Berry weinig gehoor bij de cola-gigant. Totdat hij de macht van het sociale netwerk slim benutte. De ontwikkelingswerker maakte een Facebook-profiel aan waar binnen de kortste keren duizenden mensen lid van werden. Met effect. Coca Cola nodigde Berry uit op het hoofdkantoor en gaat serieus met het idee aan de slag.
Inmiddels is de campagne ColaLife officieel gelanceerd met een website.

De zakjes ORS kunnen – samen met een gebruiksaanwijzing – in de grootverpakkingen cola worden gestopt. Deze gaan de hele wereld over. Coca Cola heeft niet de hele distributieketen in handen en zoekt daarom de hulp van NGO’s. De internationale ontwikkelingsorganisatie WaterAid is geen grote voorstander van het behandelen van diarree met ORS omdat het een korte-termijn oplossing is. WaterAid geeft liever voorlichting over hygiëne en steekt geld in het aanleggen van watervoorzieningen. De aanhangers van Berry zijn echter onverminderd enthousiast. De Facebook-groep kent inmiddels ruim 7000 leden.

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

,

Reageer op dit bericht

Wil je weten hoe je een eigen afbeelding naast je reacties kan krijgen?