RSS

Overheid op zoek naar duurzame huisbankier

De Tweede Kamer gaat op zoek naar een andere huisbank. De huidige huisbank, de Royal Bank of Scotland (RBS), scoort een dikke onvoldoende op alle onderdelen van de Eerlijke bankwijzer, zoals mensenrechten, dierenwelzijn en milieu.

Op aandringen van de Partij voor de Dieren stopt de Tweede Kamer met bankieren bij Royal Bank of Scotland. Een motie van Esther Ouwehand is aangenomen door D66, PvdA, SP, GroenLinks, ChristenUnie, 50PLUS/Baay en 50PLUS/Klein.  “De Kamer heeft een voorbeeldfunctie: daar past een eerlijke bank bij”, aldus Esther Ouwehand.

Royal Bank of Scotland is de huisbankier van het Rijk en verzorgt sinds 2008 het betalingsverkeer van de Tweede Kamer en van alle ministeries. Hieraan verdient de bank jaarlijks 1,7 tot 2,0 miljoen euro. Door schandalen rondom bonussen en de Libor-affaire is Royal Bank of Scotland slecht in het nieuws geweest. De Nicolaas G. Pierson Foundation, wetenschappelijk bureau van de Partij voor de Dieren, heeft laten onderzoeken hoe RBS scoort op het gebied van duurzaamheid, mensenrechten en investeringen in wapens. Royal Bank of Scotland (RBS) blijkt een dikke onvoldoende te scoren op alle onderwerpen van de Eerlijke Bankwijzer.

RBS heeft geen beleid op het gebied van gezondheid, natuur en dierenwelzijn. Mensenrechten, arbeidsrechten, belastingen & corruptie en transparantie & verantwoording scoren matig. Het beleid voor bosbouw, energieopwekking, olie & gas en mijnbouw scoort nog lager en over landbouw, visserij, maakindustrie, financiële sector en woningbouw & vastgoed is op geen enkele wijze beleidsstrategie te vinden. Op geen van de onderzochte thema’s kreeg de bank een voldoende, op de helft ervan kreeg RBS zelfs de laagste score die mogelijk is.

Esther Ouwehand: “Royal Bank of Scotland lapt mensenrechten, duurzaamheid en maatschappelijk ondernemen aan de laars. Zo’n bank wil je niet als huisbankier. Het wordt hoog tijd dat de Kamer overstapt naar een bank die hoog scoort in de Eerlijke Bankwijzer.”

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

, ,