RSS

Amerikaanse miljardair investeert 100 miljoen in reclamespotjes over klimaatverandering

Miljardair Tom Steyer wil in de aanloop naar de Amerikaanse Congresverkiezingen dit jaar minstens 100 miljoen dollar investeren in reclamespotjes over de klimaatverandering.

Geld speelt een bepalende rol in de Amerikaanse politiek zegt hij, en dat mechanisme kan ook voor goede doelen gebruikt worden.

Dat grote bedrijven en miljardairs de verkiezingen mede bepalen, is geen geheim meer. Onder meer van de beruchte Koch-broers is aangetoond dat ze via schimmige organisaties miljoenen dollars in verkiezingscampagnes van de Republikeinen pompen. Steyer vindt dat ook het andere kamp die tactiek kan volgen. Hij wil dit jaar minstens 100 miljoen dollar (73 miljoen euro) investeren, voornamelijk via zogenaamde “attack ads”, spotjes die gericht zijn tegen politici die de klimaatverandering blijven ontkennen.

De miljardair is niet aan zijn proefstuk toe: eerder gaf hij 11 miljoen dollar uit om Terry McAuliffe te helpen verkiezen, en bestelde hij reclametijd op de televisie tegen de bouw van de beruchte pijpleiding Keystone XL.

Het geld gaat naar de organisatie NextGen Climate Action, een zogenoemde Super PAC die gespecialiseerd is in de beïnvloeding van verkiezingen. Vooral via reclamespotjes bereikt de organisatie mensen die normaal niet begaan zijn met problemen zoals de klimaatverandering.

NextGen Climate Action wil onder meer inzetten op de gouverneursverkiezingen in Florida dit jaar. Daar moet gouverneur Rick Scott van de macht verdreven worden. Scott betwijfelt publiekelijk of de mens wel aan de basis ligt van de klimaatverandering. In Iowa krijgt de Democratische volksvertegenwoordiger Bruce Braley, die het opneemt voor de strijd tegen de klimaatverandering, steun van NextGen Climate Action.

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

, ,