RSS

Daklozenkrantverkopers gaan duurzame tas verkopen

di, feb 18, 2014

Wetenschap en Natuur

Amsterdammers die iets willen doen aan het milieu en geen plastic tas willen, kunnen binnenkort terecht bij de verkopers van de daklozenkrant. Deze verkopers brengen vanaf donderdag bij supermarkten ook duurzame boodschappentassen aan de man.

De gemeente en Stichting Z! van de daklozenkrant brengen deze zogenoemde Do Goodie Bag onder de aandacht van het winkelend publiek om verspilling van plastic tegen te gaan.

Plastic soep
De meeste plastic tassen eindigen in zee. Nagenoeg elk land loost zijn afvalwater in de rivieren en dat komt op die manier in de oceanen terecht. Plastic vergaat niet makkelijk, dat kan wel duizend jaar duren. Wel valt het uiteen in kleine stukjes die in het water blijven zweven. Op de lange reis naar en ín de oceaan worden die stukjes steeds kleiner en zien vissen en andere zeedieren ze aan voor voedsel. Doordat plastic nauwelijks afbreekbaar is, verteert het niet en sterven jaarlijks ontelbare zeedieren, vissen en vogels aan het plastic in hun maag. Doordat de mens vis eet, komt het plastic ook in onze voedselketen terecht.

Wie de oceanen vanuit een satelliet bekijkt, ziet dat de oceaanstromingen op enkele plaatsen een soort draaikolk vormen. Door de centrifugaal werkende krachten komt het plastic en ander afval samen in het centrum van zo’n draaikolk en vormt het verschijnsel dat we de Plastic Soep noemen.

Amsterdam
Alleen al in Amsterdam worden zo’n 280 miljoen plastic tassen per jaar gebruikt. Gesteund door de Gemeente Amsterdam streeft Do Goodie Bag ernaar om dat cijfer naar beneden te halen. Do Goodie Bag wil een substantiële bijdrage leveren aan het milieu en het plasticprobleem onder de aandacht brengen.

De tas kost vier euro, daarvan gaan twee euro rechtstreeks naar de verkoper. Zo is de Do Goodie Bag niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de daklozen. De Amsterdamse wethouder Maarten van Poelgeest koopt donderdag als eerste een duurzame tas.

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

, , , ,