RSS

Alle dagen duurzaam, op weg naar een circulaire economie

ma, jan 6, 2014

Economie en Ondernemen

Alle dagen duurzaam, op weg naar een circulaire economie, is een nieuw boek waarin 42 bedrijven en toonaangevende organisaties met visie en de praktijk van groen ondernemen de weg wijzen naar een nieuwe economie en een nieuwe maatschappij. Een uitgave van Maurits Groen MGMC.

Met Thirza Monster (Fair Only) als sparringpartner maakte Eric Schoones, bekend van milieuboek Een te grote kist bananen, voor dit nieuwe boek ‘Alle dagen duurzaam‘ interviews met 75 bevlogen denkers en doeners.

Respect voor aarde en toekomst
Het wordt vaak gezegd: het bedrijfsleven heeft een belangrijke sleutel in handen op weg naar een nieuwe maatschappij en Marjan Minnesma, directeur Urgenda, schrijft in haar voorwoord: ‘Dit is (g)een droomboek. Dromen, visies. Je kunt niet zonder. Hoe willen we over pakweg veertig jaar wonen? Waar halen we onze energie vandaan? Wat eten we en hoe verplaatsen we ons? En hoe ziet onze economie eruit?’ Het blijft niet bij dromen en visies. In het boek worden ondernemers geportretteerd die op zeer uiteenlopende terreinen, van consultancy en communicatie tot aan voeding, kleding en energie, de handen uit de mouwen steken en met innovatieve producten en diensten laten zien dat circulair produceren, met respect voor aarde en toekomst, heel goed mogelijk is.

Een nieuwe maatschappij vol positivisme en kansen
Van multinationals zoals Philips, Unilever, Interface en Steelcase, tot aan jonge, innovatieve bedrijven vertellen CEO’s, werknemers, afnemers en deskundigen, niet alleen over nieuwe producten en diensten, maar ook over hun ideeën bij een duurzame en toekomstbestendige maatschappij. Uit al die puzzelstukjes bij elkaar wordt het grote verhaal zichtbaar van een nieuwe maatschappij vol positivisme en kansen. Ook de duurzame organisaties zoals MVO Nederland, De Groene Zaak, Nudge, Circle Economy, DuurzaamBedrijfsleven komen tot dezelfde conclusie: ‘de circulaire economie is onvermijdelijk’.

Belangrijke onderwerpen van gesprek zijn nieuwe vormen van samenwerking – inclusief en coöperatief denken in plaats van exclusief en concurrentieel – leiderschap, transparantie, en de rolverdeling in het maatschappelijk speelveld tussen consument, bedrijfsleven en politiek. Een andere rode draad in het boek is het omgaan met grondstoffen.

Creativiteit
Het boek opent met het verhaal van Turntoo, de filosofie: van bezit naar gebruik is inmiddels in het bedrijfsmodel van een aantal bedrijven uitgewerkt. Jonge bedrijven laten zien hoe je creatief verspilling kunt tegengaan. Architect Duzan Doepel beziet het grondstoffenprobleem met zijn achtergrond in Zuid-Afrika ook als een mentaliteitsvraag. Creativiteit is een sleutelwoord niet alleen bij nieuwe vormen van samenwerking maar ook bij innovatieve producten, net zoals een grote dosis idealisme. Veel ondernemers in het boek kozen overtuigd voor het avontuur en maatschappelijk engagement. Toekomstige generaties zijn richtinggevend en de stem van kinderen – denk aan WaterSpaarders van o.a. Unilever – wordt daarbij serieus genomen.

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

, , , ,

Reageer op dit bericht

Wil je weten hoe je een eigen afbeelding naast je reacties kan krijgen?