Bijna een decennium langer leven. Dat is volgens het grootste onderzoek naar vegetarisme tot nu toe het gevolg van weinig of geen dierlijke producten te eten. De levensverwachting van vegetariërs ligt gemiddeld acht jaar hoger dan die van vleeseters, vergelijkbaar met de extra jaren die niet-rokers hebben ten opzichte van rokers.
Een grootschalige studie naar de gezondheid bij oudere vrouwen werd uitgevoerd over een periode van 35 jaar en gepubliceerd als vervolg op de Harvard Nurses Health Study. Hierbij werd gekeken naar de impact van het eetpatroon (plantaardig vs dierlijk) op de voornaamste doodsoorzaken.
Cholesterol
Hartziekten zijn de grootste doodsoorzaak. Uit het onderzoek blijkt dat cholesterol uit dierlijke producten het leven aanzienlijk verkort, terwijl vezels uit planten de levensverwachting verlengen. De hoeveelheid cholesterol uit één ei werd gelijkgesteld aan het roken van vijf sigaretten per dag gedurende vijftien jaar. Een dagelijks kommetje vezelrijke havermout zou daarentegen een even positieve impact hebben op de levensduur van vrouwen als vier uur per week gaan joggen. (Wat uiteraard niet wil zeggen dat je lichaamsbeweging moet schrappen.)
Wie denkt: “Mijn cholesterol is normaal”, zou volgens de onderzoekers een verkeerde inschatting maken. “In een wereld waar het ‘normaal’ is om dood te vallen door een hartaanval is een ‘gezonde’ cholesterol nog niet gezond genoeg. Ideaal gezien moet die verlaagd worden naar 150”, vergelijkbaar met die van een pure vegetariër”, klinkt het.
Ruim twintig jaar geleden toonde dokter Dean Ornish aan dat je hartziekten niet alleen kan tegengaan met een veganistisch dieet, maar ook kan omkeren. Aders gingen opnieuw open zonder medicatie of operaties.
Bloedstroom
Voornaamste doodsoorzaak nummer twee is kanker. Volgens het grootste onderzoek naar het verband tussen dieet en kanker komt eender welk type kanker minder vaak voor bij vegetariërs.
De link tussen vlees is kanker is zodanig groot dat zelfs wetenschappelijk tijdschrift ‘Meat Science’ recent de vraag stelde: “Moeten we allemaal vegetariërs worden of kunnen we vlees veiliger maken?”. Momenteel worden een aantal additieven onderzocht die de toxische effecten van vlees moeten terugschroeven om kanker te voorkomen. “Waarom niet gewoon de vleesconsumptie aan banden leggen?”, klinkt het alternatief. De onderzoekers van ‘Meat Science’ schreven dat een dergelijke richtlijn voor de volksgezondheid kanker kan terugschroeven, maar de vleesindustrie in economische problemen zou belanden, net als heel wat boeren. Winst boven gezondheid, verrassing?
Ook hier reikt het onderzoek van dokter Ornish, dat eerder al werd aangehaald, interessante informatie aan. De bloedstroom van mensen die een jaar veganistisch aten, was acht keer beter bestand tegen kanker. Vrouwen waren zelfs na twee weken puur plantaardig eten al beter bestand tegen borstkanker. Zie de voor en na video hieronder.
Kalium
De sleutel om een beroerte te voorkomen is kaliumrijke voeding te eten. Wie denkt dat een banaan voldoende is, komt bedrogen uit, want bananen halen de top 50 van voedingsmiddelen met het hoogste kaliumgehalte niet eens. Echte winnaars zijn donkergroene bladgroenten, bonen en dadels. De gemiddelde mens eet zodanig weinig plantaardige voeding dat meer dan 80 procent niet eens de dagelijks aanbevolen hoeveelheid kalium haalt.
Saffraan
Het is ruim twintig jaar bekend dat het eten van vlees, gevogelte en zelfs vis de kans op Alzheimer verdriedubbelt ten opzichte van langdurige vegetariërs. Nieuw onderzoek brengt dan weer het goede nieuws dat de symptomen ervan kunnen worden aangepakt met natuurlijke producten zoals pittige saffraan. Het zou zelfs even effectief zijn als de meest gebruikte medicatie tegen de dementerende ziekte.
Diabetes
Aangezien vegetariërs gemiddeld 13 kilo minder wegen dan vleeseters, is het niet verrassend dat diabetes type 2 hen minder vaak treft. Uit onderzoek blijkt dat een plantaardig dieet de aandoening kan voorkomen, maar ook behandelen. Los van het gewicht zouden vegetariërs door hun eetpatroon sowieso een aanzienlijk kleiner risico lopen op diabetes.
Nieren
Onderzoekers van Harvard hebben ontdekt dat dierlijke proteïnes en vetten, samen met cholesterol, de voornaamste oorzaken zijn van falende nieren. Een dieet puur op basis van plantaardige producten zou nierfalen dan weer voorkomen én behandelen.
Medicatie vs eetpatroon
Uiteraard kunnen bovenstaande zaken ook behandeld worden met medicatie. Onderzoek toont aan dat vleeseters twee keer zo vaak aspirines, maagzuurremmers, bloeddrukverlagers, insuline, laxatieven, pijnstillers, slaappillen en kalmeringsmiddelen nemen. Wie niet graag medicatie neemt of geen vervelende neveneffecten wilt ervaren, kan blijkbaar ook heel goed een vegetarisch (of veganistisch) eetpatroon overwegen.








november 6th, 2012 om 18:47
Prachtig verhaal en ongetwijfeld gevreten door vegetariërs maar niet gebaseerd op feiten. Volgens mij is er nog nooit een verband aangetoond tussen de cholesterolspiegel en hart- en vaatziekten. Evenmin voor vleesconsumptie en kanker.
Vervolgens; waarom wegen vegetariërs gemiddeld minder? Omdat ze geen vlees eten of bewuster leven?
Maar ik hou me beleefd aanbevolen voor de broodnodige onderbouwing, bij voorkeur met bronvermelding.
november 7th, 2012 om 14:03
@Metabool. Heb je er al eens aan gedacht om naar bronnen te Google-en?
Ik zou je de films “Food Matters”, “Forks over Knives” en de boeken “The China study”,”80/10/10 diet” en “Thrive diet” willen aanraden.
Ook staan er diverse interessante video’s online van o.a. docter Neal Barnard. Bijvoorbeeld deze http://youtu.be/CqCxVEAUjd0
Hier ook een video over het verband tussen dierlijke producten en kanker.
http://youtu.be/yfsT-qYeqGM
Een absolute aanrader is ook de speech van Gary Yourofsky, de speech begint na 1 minuut 48 http://www.youtube.com/watch?v=qgunHcuhAZQ
Ik heb nog honderden andere bronnen, maar ik geloof dat je hier al even zoet mee zult zijn.
november 7th, 2012 om 18:08
@Daphne: Gelukkig ben ik niet zo’n zoetekauw. Daarom heb ik het over wetenschappelijk onderzoek. Niet over praatjes van vooringenomen ‘onderzoekers’ of andere antivlees-adepten, zoals vader en zoon Campbell. De onderbouwing van de stelling dat rood vlees darmkanker veroorzaakt is zonder enige moeite aan gort te schieten. Zowat alle onderzoeken naar de verschillen in gezondheid tussen vegetariërs en niet-vegetariërs zijn eveneens lek te schieten, o.a. en vooral omdat ze bewust levende mensen, die om gezondheidsredenen voor een vegetarisch leven hebben gekozen, dan wel hun religieuze leiders om diezelfde reden volgen, vergelijken met frequente bezoekers van fast food etablissementen.
november 8th, 2012 om 07:01
@Daphne: ik heb even vluchtig naar je bronnen gekeken. Die lijken me meer een pleidooi voor gezond leven waarin geen/minder plaats voor vlees is. Met minder vlees ben ik het eens, al is het uit oogpunt van milieu, schaarste, diervriendelijkheid etc. Ik heb zelf vele jaren vegetarisch gegeten. Momenteel eet ik wel vlees, hoewel niet veel. Veganist ben ik echter nooit geweest en zal ik nooit worden. Dat vind ik niet handig en ik geloof ook niet dat het gezond is. Tenslotte kun je er op rekenen dat ik een pleidooi vóór het eten van vlees met het argument dat je je leven daardoor met tien jaar verlengt net zo goed fileren als de onderbouwing niet deugt.
november 10th, 2012 om 19:49
En het is nog lekker ook!
november 21st, 2012 om 17:00
Dan toch maar eens een keertje ‘Het groot vegetarisch kookboek’ bestellen.
maart 28th, 2013 om 08:44
@Metabool: Heb jij al op de link onder ‘grootschalige studie naar de gezondheid bij oudere vrouwen’ geklikt? (incl lijst van 40 bronvermeldingen..)