RSS

Herstel van late zomeravonden met deze eettips

do, jul 7, 2011

Gezondheid en Voeding

blm9-2

Het is niet alleen de winter met zijn korte en donkere dagen die voor dipjes zorgt. Ook een hete zomer kan vermoeide gezichten opleveren. Een veel te laat uitgelopen barbecue, blijven plakken op een terrasje of werkmoe met de vakantie in zicht? Met deze eet- en drinktips kom je een drukke zomer door.

Wie met een tekort aan energie kampt, hoeft zich niet onmiddellijk op allerhande pepmiddeltjes te storten. Een wandeling van tien minuutjes of een flinke portie zonlicht – zet even die computer aan de kant en ga naar buiten – kan al wonderen doen. En het kan zelfs nog eenvoudiger: hou gewoon je eet- en drankgewoonten een beetje in de gaten.

Koningen, prinsen en bedelaars
Wat je eetpatroon betreft zijn er een aantal basisregels als het op energie aankomt. Wie in de alledaagse drukte zowel een harde werker, een liefhebbende echtgenote als een enthousiaste moeder wil zijn, slaat gemakkelijk een maaltijd over. Nog steeds is regelmaat een heilig principe onder de energiegoeroes. Drie hoofdmaaltijden per dag op geregelde tijdstippen houden je immuunsysteem actief en je energiepeil op punt.

En grootmoeders spreuk ‘Eet ‘s morgens als een koning, ‘s middags als een prins en ‘s avonds als een bedelaar’ mag dan misschien afgezaagd klinken: ze klopt nog steeds als een bus. Als de zon het hoogst staat bereikt ook onze spijsvertering immers haar hoogtepunt.

Gezonde snacks
Hou verder steeds een aantal gezonde snacks achter de hand. Vers of gedroogd fruit, yoghurt of noten kunnen een noodoplossing zijn op futloze of haastige momenten. Integreer ook vezelrijk voedsel in je dagelijkse menu: kies eens voor volkoren brood, pasta of rijst in de supermarkt. De vezels geven je een veel langer verzadigd gevoel en houden je energie langdurig op peil.

Een laatste basisregel gaat de versheid van het voedsel aan. Het lijkt een vanzelfsprekend, maar dat is het voor vele drukbezette vrouwen al lang niet meer. Verse ingrediënten bevatten meer vitaminen én het is goed voor de lijn, een extra pluspunt.

Smoothies en water
Wat drank betreft zijn de basisregels nog eenvoudiger: mijd cafeïne en alcohol en ga voluit voor eenvoud met vruchtensappen of veel water. Koffie en sloten alcohol zijn niet bevorderlijk voor de hydratering van je lichaam. Ze zullen je misschien heel even oppeppen, maar de weerslag is in de meeste gevallen erger dan voorheen.

Ook suikerrijke energiedrankjes hebben op lange termijn een contraproductief effect. Wie een snelle boost kan gebruiken grijpt beter naar een gezond vruchtensap of een hippe smoothie terug. De basisregels zijn gesteld maar dat impliceert natuurlijk niet dat je een goed glas wijn of een zomerse cocktail helemaal uit je menu moet bannen.

Het wordt een warme en drukke zomer, maar met een beetje regelmaat en ‘gezond’ verstand dartel ook jij goedgemutst en fris van de ene barbecue naar de andere.

Wil je meer HappyNews?

We're on a mission to spread meaningful and happy content far and wide.
Probeer onze wekelijkse HappyNewsletter en zie het voor jezelf!

,

Reageer op dit bericht

Wil je weten hoe je een eigen afbeelding naast je reacties kan krijgen?