De Europese voedselautoriteit EFSA heeft een positief wetenschappelijk advies gegeven over het gebruik van stevioglycosiden, het zoete deel van de steviaplant. Dat betekent dat EFSA stevia-onderdelen veilig acht voor het gebruik in voeding en dranken.
De maximale dagelijkse inname, nodig voor een veilige consumptie, werd bepaald op 4 mg per kilo per dag. Eerder werd stevia en de afgeleide zoetstof Truvia al goedgekeurd in de Verenigde Staten en in Frankrijk, waar het al in tal van voedingsmiddelen en lightdranken wordt gebruikt, zo meldt producent Cargill in een persbericht.
200 keer zoeter
Het wetenschappelijk advies geldt voor steviolglycosiden, waaronder stevioside, rebaudioside A, rebaudioside C, dulcoside A, rubusoside, steviolbioside, rebaudioside B. Truvia is gemaakt van rebiana, bestaat voor 97 procent uit rebaudioside A en smaakt 200 keer zoeter dan suiker.
“Het biedt voedings- en drankenproducenten een nieuwe waaier aan keuzes voor de ontwikkeling van producten met een zoetstof van natuurlijke oorsprong zonder calorieën”, aldus nog het persbericht.
Mijlpaal
“Dit is een erg belangrijke mijlpaal op weg naar de Europese goedkeuring van steviolglycosiden. We kijken er naar uit om onze klanten in de voedings- en drankensector Truvia rebiana te kunnen aanbieden. Deze zoetstof is geschikt voor gebruik in voedingsmiddelen, dranken en confiserie en is aldus een innovatie voor hun merken.
De Europese consumenten zullen een ruimere keuze hebben bij het beperken van het suiker- en caloriegehalte in hun dieet”, zegt Zanna McFerson, Assistant Vice President bij Cargill Health and Nutrition.
Test
Twee jaar geleden werd een uitgebreid veiligheidsprogramma uitgebreid getoetst in het wetenschappelijke tijdschrift ‘Food and chemical Toxicology journal’. Professor Andrew Renwick, professor geneeskunde aan de Universiteit van Southampton werkte mee aan het onderzoek.
“Het positieve wetenschappelijke advies van de EFSA bevestigt dat het uitgebreide onderzoek naar rebiana het veilige gebruik ervan in voeding en dranken heeft aangetoond.”
Andere landen
Behalve in de VS en Frankrijk, worden zoetstoffen op basis van stevia ook toegelaten in Argentinië, Australië, Brazilië, China, Colombia Japan, Korea, Maleisië, Mexico, Nieuw-Zeeland, Paraguay, Peru, Rusland, Zwitserland, Taiwan, Turkije, Oekraïne en Uruguay.
Gerelateerde berichten:

Loading...




















































april 15th, 2010 om 19:07
Goed nieuws. Want de over de huidige veel gebruike zoetstof aspartaam zijn de meningen erg verdeelt. Het zou vele ziekten kunnen veroorzaken.
en het zit in tal van producten met het woordt “Light” Bovendien is het synthetisch. Dit zoetstof zou dat goedje mooi kunnen vervangen.
mei 5th, 2010 om 11:46
Een gezond produkt hoeft niet duur te zijn, zonder chemische toepassingen, ik zet me compleet in voor deze plant, Stevia rebaudiana Bertoni. Het beste wat mij is overkomen door deze zoete plant te eten, zowel de blaadjes, vloeistof, tabletjes, poeder en natuurlijk de thee.
De hele suiker industrie zal hier wel een vinger in de pap hebben om dit goed en gezond produkt tegen te houden, want te veel inname van suikers worden vetten en vetten brengen ziektes met zich mee waar de gehele gezondheidssector weer op draait.
Proff. Geuns ga zo door, als u een stevia mars wilt houden hoor ik het graag en loop met u mee.
juli 31st, 2010 om 00:02
God zij dank , het is er eindelijk van gekomen,Mensen worden toch langzaam maar zekers wakker.Een gezond product , in plaats v/h witte gif.De witte suikers…Niet alleen voor mensen die diabetis hebben, maar voor iedereen.
Proficiat Proff.Geuns
augustus 9th, 2010 om 09:35
Inderdaad goed nieuws! Vooral voor diabetici, maar ook voor mensen die gezond willen snoepen! Zoals ik, dus! Proficiat proffessor Geuns!
van een oud-kamerhuurster,
Hadewijch